غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی و ریا کرد
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
شاید کمی به هم رحم کنیم و انصاف داشته باشیم
---------------------------------------------------------------------------
جهت ارتباط
بخش عمده علم نجوم به مسال مربوط به منظومه شمسی می پردازد اما در خارج از این محدوده هم همچنان اجرام آسمانی فعالیت دارند.
دنیای نجوم به حدی پیشرفت و پیچیده است که کمتر کسی توانسته به راز و رمز آن پی ببرد و آنقدر گسترده است که نمیتوان از ابتدا انتهای آن اطلاع پیدا کرد بیشترین اطلاعاتی که تاکنون از نجوم وجود داشته است مربوط به منظومه شمسی بودهاست؛ منظومه که خود ما هم در آن سکونت داریم، اما نباید فراموش کنیم که خارج از منظومه شمسی هم همچنان از آب وجود دارد اجسام و اجرا میخارجی از محدوده منظومه ما در حال فعالیت هستند.
سیارات فراخورشیدی نمونهای از این مثال هستند و هر چه سیاره مانندی که در خارج از منظومه شمسی به دور ستارهای غیر از خورشید بگرددبه این نام مشهور است.
مشاهده سیارات فراخورشیدی بسیار سخت است و بسیاری از ستاره شناسان علت آن را نور کی متصاعد شده از این اجرام میدانند، اما به تازگی دانشمندان توانستند برخی از این سیارات را کشف کنند که بتوانند از اسرار آن مطلع شوند.
علاوه بر منظومه شمسی سیارات سنگی در دیگر منظومههای ستارهای هم یافت میشوند؛ سیاراتی که فلزات بسیار سنگینتر از فلزات به کار رفته در سیارات منظومه شمسی را دارا هستند.
عناصری مانند سیلیکون و اکسیژن در بالای هسته این سیارات سنگی جای میگیرند و بعد از میلیونها سال در نهایت سرد میشوند و هستهای از جنس فلز و پوسته از جنس سیلیکات در این سیارهها شکل میگیرند؛ فرآیندی که در سیارکها هم اتفاق میافتد و نشانههای آن را میتوان در به وجود آمدن شهاب سنگها دید.
ابر زمینها و غولهای گازی از جمله سیارات سنگی هستند که در خارج از منظومه شمسی وجود دارد؛ این اجرام سیاراتی با جرم بین یک تا ۱۰ برابر جرم زمین هستند؛ چگالیهای متفاوتی دارند و اغلب از هیدروژن و هلیوم تشکیل شدهاند.
غولهای گازی تمام سیارات با بیش از ۱۰ برابر جرم خورشید را شامل میشوند که احتمالا در هسته خود سنگ کوچکی دارند؛ آشکارسازی این سیارات غول پیکر نسبت به دیگر سیارات آسانتر است به همین جهت اولین سیارات فراخورشیدی کشف شده هم در این رده بودند.
یک سیاره فراخورشیدی باید ویژگیهایی داشته باشد تا بتوان آن را در زمره این گروه از سیارهها قرار داد از جمله اینکه حجم بزرگ داشته باشد همچنین نزدیک به ستاره میزبان بگردد؛ از نظر جوی تلسکوپ فضایی هابل کشف کرده است که سدیم از عناصر اصلی تشکیل دهنده سیارات فراخورشیدی است بنابراین میتوان از آن به عنوان یکی از عناصر تشخیص سیارات فراخورشیدی بهره گرفت.
بر اساس نظر دانشمندان بسیاری از سیارهها توسط ستارههای خود بلعیده شده یا از مدار خود خارج شده آمد و در فضای خالی سرگردان هستند، این اطلاعات حاکی از پهناور بودن فضا دارد و طی ۱۵ سال اخیر سیارات متعددی در فاصله دوری از خورشید کشف شده اند، اما سالها طول میکشد تا بشر بتواند این سیارات را کشف کند.
بر اساس اطلاعات فضاپیماها تا سپتامبر سال ۲۰۱۸، ۳۷۷۸ سیاره فراخورشیدی کشف شده است که بیشتر این سیارات به وسیله فضاپیمای کپلر شناسایی شدند.
به طور کلی حدود ۲۰ سال از زمان کشف اولین سیاره فراخورشیدی میگذرد و طی این سالها دانشمندان سیاراتی را کشف کردند که تفاوتهای فاحشی با سیارات منظومه شمسی دارند البته دانشمدان میتوانند از طریق این سیارات به احتمال شکل گیری حیات در آنها هم توجه داشته باشند.
سیارات فراخورشیدی نسبت به دیگر سیاراتی که برای ما آشنا هستند قدمتی بسیار کم دارد، اما با توجه به چالشهای مربوط به حیات، دانشمندان در پی آن هستند تا سیارات مشابه کره زمین را برای زندگی به کار گیرند.
به دنبال این بررسیها محققان اروپایی مدل جدیدی ارائه کردند که احتمال وجود آب و پوشش گیاهی در سیارات فراخورشیدی را مورد بررسی قرار میدهد و طبق نظر پژوهشگران پوشش گیاهی سیارهها از توانایی تغیر بازتاب انرژی دریافت شده است.
تا کنون کشف ۲ سیاره فراخورشیدی با احتمال وجود حیات کشف شده است اما باید با بررسی امکانات، حیات بشری در این سیارات فراخورشیدی اوضاع را بررسی می کنیم.
غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی و ریا کرد
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
شاید کمی به هم رحم کنیم و انصاف داشته باشیم
---------------------------------------------------------------------------
جهت ارتباط
عفونت دندان یا آبسه به کیست پر از چرکی اطلاق میشود که در اطراف ریشه دندان یا لثه تشکیل شده است؛ این کیست اصولا با درد همراه است و باعث احساس ناراحتی در فرد میشود، راههای زیادی برای از بین بردن آن وجود دارد که عمل جراحی از شایعترین آنهاست، آبسه معمولا از یک عفونت باکتریایی ایجاد میشود که اغلب در حفره نرم دندان انباشته شده است.
از علتهای ایجاد آبسه در دندان، وجود پلاک دندان است که توسط غذا، بزاق و باکتریهای دندانی را ایجاد میکند و باکتریهای موجود در پلاک، به دندان چسبیده و به دندان و لثه آسیب میزنند، اگر پلاکهای دندانی بهطور مرتب با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برداشته نشود، باکتریها به داخل بافت نرم دندان یا لثه نفوذ میکنند و این امر در نهایت سبب ایجاد آبسه یا عفونت میشود.
علیرضا سیفالهی دندانپزشک، اظهار کرد: سه نوع آبسه یا عفونت دندانی وجود دارد عفونت لثه، عفونت اطراف دندان و عفونت ریشه دندان؛ علائم آن شامل درد، طعم بد دهان و تب است که توسط عفونت باکتریایی ایجاد میشود؛ جراحی کانال ریشه یکی از راههای درمان عفونت دندان است که در اغلب موارد این کار انجام میشود.
این دندانپزشک بیان کرد: برای کاهش درد باید از خوردن نوشیدنی و غذاهای سرد خودداری و از مسواک نرم برای مسواک زدن استفاده کرد؛ درد یکی از علائم اصلی عفونت دندانی است از علائم دیگر آن میتوان به احساس درد هنگام جویدن غذا یا لمس منطقهای که آسیبدیده است، حساسیت به غذاها و نوشیدنیهای سرد یا داغ، طعم بد دهان، تب، احساس ناخوشایند کلی، سختی در باز کردن دهان، بلع سخت و بی خوابی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه عفونت دندان اغلب شدید است، گفت: درد معمولا بهطور ناگهانی شروع میشود و با گذشت چند ساعت یا چند روز شدیدتر میشود؛ در بعضی از موارد درد میتواند به گوش، استخوان فک و گردن هم منتقل شود، به همین دلیل افرادی که دچار دندان درد میشوند گوش و استخوان فکشان درد میگیرد.
سیفالهی با تاکید بر اینکه سه نوع عفونت دندان وجود دارد، اظهار کرد: عفونت در نوع آبسهٔ لثه تنها در بافت لثه ایجاد میشود و روی دندان و رباطهای اطراف دندان اثر نمیگذارد، نوع دیگر عفونت، آبسهٔ پریودنتال است که این عفونت در ساختار استخوان حمایتکننده از دندان ایجاد میشود؛ عفونت در نوع آبسهٔ پریآپیکال در پالپ نرم دندان ایجاد میشود، نوع آبسه، شدت و موقعیت علائم را تعیین میکند، هر فردی که علائم مربوط به عفونت دندان دارد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.
این دندانپزشک گفت: افرادی که مشکل بلع یا تنفس دارند، باید مستقیم به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند؛ آبسه چرکی باید عمل جراحی شود چرا که این چرک حاوی باکتری است که مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد میکند از این رو باید سریعا تخلیه شود، پزشک برای این کار از بیحسی موضعی استفاده میکند.
وی درباره درمان آبسهٔ پریآپیکال، تشریح کرد: برای از بین بردن عفونت در درمان آبسه پریآپیکال از درمان کانال ریشه استفاده میشود؛ برای از بین بردن عفونت از یک دریل مخصوص برای سوراخ کردن دندان مرده استفاده میشود که در این صورت چرک بیرون میآید و هر آسیب بافتی، از حفره دندان خارج و برای جلوگیری از عفونتهای بعدی، ریشهٔ دندان پر میشود.
این دندانپزشک گفت: در درمان آبسه پریودنتال باید آبسه تخلیه و آن ناحیه تمیز شود سپس سطح مربوط به ریشه دندان که زیر خط لثه قرار گرفته است، تمیز شود؛ این کار باعث التیام درد دندان میشود و از ایجاد عفونتهای بعدی پیشگیری میکند.
سیفالهی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به آبسهٔ پریاپیکال و عفونت مکرر، باید بافت را با جراحی خارج کنند، گفت: برای خارج کردن عفونت باید به جراح دهان و دندان مراجعه کرد؛ اگر آبسه دندانی حتی بعد از جراحی برگشت، باید دندان کشیده شود.
وی با تاکید بر اینکه داروهای مُسکن بدون نسخه میتواند تا زمان درمان، به کاهش درد کند، اظهار کرد: برای مصرف داروهای کاهش درد حتما باید به دقت از دستورات روی جعبه پیروی کرد؛ داروهای مسکن تنها میزان درد را کاهش میدهد و جایگزین مراجعه به پزشک نخواهد شد.
هرمز احمدی دندانپزشک ، اظهار کرد: عفونت دندان معمولا خود را با درد دندان نشان میدهد؛ افراد زمانی که به این درد مواجهه میشوند به دنبال داروهایی برای کاهش این درد هستند، غافل از اینکه با مصرف این داروها نه تنها درد کاهش نمییابد بلکه این داروها باعث افزایش عفونت در دهان میشود از این رو توصیه میشود زمانی که احساس درد در دندان خود داشتید به پزشک مراجعه کنید.
این دندانپزشک بیان کرد: آسپرین، ایبوپروفن و تیلنول (پاراستامول) مسکنهایی مؤثر است که افراد در صورت مواجهه با درد دندان مصرف میکنند؛ اما برخی از آن داروها برای مصرف بعضی از بیماران مناسب نیست، بیماران مبتلا به آسم و زخم معده باید از مصرف ایبوپروفن خودداری کنند همچنین به هیچ عنوان به کودکان زیر ۱۶ سال این دارو را ندهید و علاوه بر این در صورت بارداری و شیردهی از مصرف این دارو خودداری کنید.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از انتشار عفونت آنتیبیوتیک تجویز میشود و میتوان آنها را همراه با داروهای مسکن مصرف کرد؛ آبسهٔ دندان در بیشتر موارد یکی از عوارض عفونت است، باکتریها که اغلب در پلاک دندان وجود دارند، آلودگی ایجاد و راهشان را به دندان باز میکنند.
این دندانپزشک درباره آبسهٔ پریآپیکال، اظهار کرد: باکتریها از طریق سوراخ کوچکی که توسط پوسیدگی در سطح مینای دندان ایجاد شده است، وارد دندان میشوند، پوسیدگی در نهایت بافت نرم زیر مینا را تخریب میکند و اگر پوسیدگی ادامه پیدا کند، سوراخ به پالپ داخلی دندان نفوذ میکند و تبدیل به عفونت میشود، این اتفاق با عنوان پالپیت یا التهاب پالپ شناخته میشود.
احمدی افزود: اگر پالپیت پیشرفت کند، باکتریها راه خود را به استخوانهای حمایتی اطراف دندان که استخوانهای آلوئولار هستند، باز میکنند و آبسه پریآپیکال ایجاد میشود؛ در آبسه پریودنتال، زمانی که باکتریهای موجود در پلاک دندان به لثه آسیب میزند، بیمار پریودنتیت دارد، لثهها ملتهب میشوند که میتواند بافت حمایتی اطراف ریشه را از دندان جدا کند.
وی یادآوری کرد: کیسهٔ پریودنتال فضایی کوچک است و زمانی به وجود میآید که رباط پریودنتال از ریشه جدا شود؛ این کیسه بهراحتی کثیف میشود و تمیز کردن آن سخت است، زمانیکه باکتریها در کیسه پریودنتال ساکن شوند، آبسه پریودنتال ایجاد میشود، در برخی مواقع درمانهای دندانپزشکی بهطور ناگهانی سبب ایجاد کیسه پریودنتال میشود و بیمار آبسه پریودنتال را تجربه میکند.
غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی و ریا کرد
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
گر از سلطان طمع کردم خطا بود
ور از دلبر وفا جستم جفا کرد
شاید کمی به هم رحم کنیم و انصاف داشته باشیم
---------------------------------------------------------------------------
جهت ارتباط
علی محتشمی متخصص اطفال ، درباره و فواید و مضرات مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان، اظهار کرد: موادغذایی ۲ نوع آهن دارد؛ آهن «هم» که صرفا در منابع حیوانی یافت میشود و آهن «غیرهم» که در منابع گیاهی وجود دارد.
این متخصص اطفال با اشاره به اینکه هیچ چیز مانع جذب آهن حیوانی نمیشود، بیان کرد: از آنجا که آهن «هم» درون پروتئین منابع حیوانی قرار دارد و به اصطلاح محافظت میشود، تحت تاثیر عوامل نامساعد یعنی عواملی که باعث ترکیب آهن یا جذب و رسوب آن شود، قرار نمیگیرد و ورود آن به روده و در نتیجه جذب آهن به آسانی انجام می شود.
محتشمی با تاکید بر اینکه جذب آهن موجود در منابع حیوانی بسیار بالاست، گفت: در منابع گیاهی که حاوی آهن «غیرهم» هستند، درصد جذب آهن پایین است، مثلا جذب آهن برنج فقط یک درصد، ذرت ۳ درصد و گندم ۷ درصد است؛ دامنه جذب انواع سبزیجات هم بین ۳ تا ۷ است که درصد جذب پایینی به نظر میرسد.
وی ادامه داد: خوب است بدانید پروتئین موجود در انواع گوشتها جذب آهن موجود در این منابع خوراکی گیاهی یعنی آهن «غیرهم» را افزایش میدهد، مثلا جذب کنجد ۳ درصد است، اما زمانی که همراه با موادغذایی حیوانی مثل گوشت، ماهی و غیره مصرف شود، جذب آن حدود ۵ درصد خواهد بود.
این متخصص اطفال تشریح کرد: جالب است بدانید اگر موادغذایی حیوانی مثل گوشت، ماهی و غیره در کنار موادخوراکی حاوی ویتامین C خورده شود، جذب آهن تا ۸ درصد هم افزایش خواهد یافت؛ آهن «غیرهم» به راحتی جذب نمیشود علاوه بر اینکه نباید همراه با کلسیم مصرف شود باید برای جذب همراه با ویتامین C و یا پروتین حیوانی مصرف شود.
محتشمی بیان کرد: ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻜملهای ﻛﻠﺴﻴﻢ برای کودک در آخر شب است، به دلیل زمانی که بدن در حال استراحت است بهتر میتواند کلسیم را جذب و ﺑﻪ ﺧﻮﺍب بهتر ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ؛ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ بسیار ﺑﻪ ﺟﺬﺏ ﻛﻠﺴﻴﻢ کمک میکند ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺷﯿﺮ، قبل ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﻤﺮﺍه ﺑﺎ شربت ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ؛ به دلیل اینکه ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﻯ باعث ایجاد ﻳﺒﻮﺳﺖ میشود بهتر است با آب فراوان به کودک بدهید.
وی یادآوری کرد: ﺁﻫﻦ ﺭا ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻳﺎ ٢ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ به کودک دهید؛ ﺍﺻﻮﻻ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻫﻦ ﺑﺎ ﻣﻌﺪه ﺧﺎﻟﻰ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﺼﺮف است ﺍﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ چرا که قطره آهن مشکلات گوارشی بسیاری برای کودک ایجاد میکند، این را فراموش نکنید همزمان با مصرف آهن، ﺍﺯ دادن ﺷﻴﺮ، ﻟﺒﻨﻴﺎﺕ، ﻧﺎﻥ، ﭼﺎﻯ و ﻓﻴﺒﺮ خانواده ﻛﻠﺴﻴﻢ به کودک پرهیز کنید، چرا که ﺟﺬﺏ آﻫﻦ ﺭﺍ ﻛﺎﻫﺶ میدهد.
غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی و ریا کرد
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
گر از سلطان طمع کردم خطا بود
ور از دلبر وفا جستم جفا کرد
شاید کمی به هم رحم کنیم و انصاف داشته باشیم
---------------------------------------------------------------------------
جهت ارتباط
دین اسلام دینی است الهی که قوانین و چارچوبهای خاصی برای خود دارد. برخی از اعمال در این دین ناب گناه محسوب میشود که اکثر مسلمانان سعی میکنند تا حدامکان از آن فاصله بگیرند و به گناه آلوده نشوند و بنوعی مرتکب گناه نشوند و در این بین همیشه سوالی مطرح میشود تحت این عنوان که؛ آیا فکر گناه نیز گناه محسوب میشود؟!
گناه یا معصیت را در ادیان ابراهیمی به معنای نقض اراده و قانون خداوند تعریف کرده اند و در اصطلاح مذهبی به معنی خلاف است و به باور پیروان گروهی از ادیان انسان جزای گناه را یا در این جهان و یا در جهانی دیگر میبیند.
گناهان اولیه که ریشهٔ سایر گناهان دانسته شدهاند عبارتند از:
تکبر که در داستان سجده نکردن ابلیس به آدم مدل شده و به رانده شدن ابلیس از بارگاه الهی منجر میشود.
حرص که در داستان فریب خوردن آدم و حوا از ابلیس مدل شده و به رانده شدن آنها از بهشت انجامید.حسد که در داستان هابیل و قابیل مدل شده و به کشته شدن هابیل توسط قابیل میانجامد.
در این رابطه، باید گفت: فکر گناه به دو صورت ممکن است.
نخست اینکه؛ فکر گناه به عنوان یک تصور ذهنی و خطور برخی از گناهان در فکر و اندیشه و توهم و خیال انسان که هیچگونه اثر و پیآمد علمی و عملی به همراه نداشته باشد، در این صورت هیچ دلیلی عقلی و یا نقلی وجود ندارد که فکر گناه بدین معنا، گناه محسوب شود، گرچه نمیشود که منکر این شد که فکر گناه آثار و پیآمد منفی بر روح و جان آدمی میگذارد.
چنانکه در روایتی آمده که حضرت مسیح علیه السلام فرمود: موسی بن عمران به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما امر میکنم که فکر زنا را در خاطر نیاورید، چه رسد به این که عمل زنا را انجام دهید، زیرا که هر کسی فکر زنا کند، مانند کسی است که در ساختمانی زیبای رنگآمیزی شده ای، آتش روشن کند که در این صورت دود آتش رنگ خانه را تباه میکند، گرچه ظاهراً خانه سالم است.
از این گونه روایات به آسانی معلوم میشود که فکر گناه به معنای یاد شده گرچه گناه به مفهوم فقهی و کلامی نخواهد بود، اما آثار سوء بر روح انسان میگذارد.حالت دوم اینکه؛ فکر گناه آن است که فکر و اندیشه گناه منشأ آثار علمی و عملی بشود، در این باره گرچه بحثهای مفصل وجود دارد، اما به نظر میرسد که این نوع فکر و اندیشه گناه، انکار گناه بودنش کاری آسان نیست، زیرا بسیاری از گناهان کبیره از سنخ این نوع گناه یعنی، فکر گناه هستند. از جمله حسد.
شهید دستغیب درباره آن میگوید: از گناهانی که در نصوص معتبره به آن وعده عذاب داده شده حسد است.
شهید ثانی در کشفالریبه میگوید: حسد از بزرگترین گناهان است و اولین گناهی که در روی زمین واقع شد، حسد بود که شیطان به آدم حسد ورزید. مشهور فقها فرمودهاند که حسد گناه کبیره است.
ممکن است کسی بگوید که در برخی روایات آمده که هر مؤمنی قصد گناهی بکند تا وقتی که آن را بجا نیاورد چیزی بر او نیست و گناهی برایش نوشته نمیگردد.
بنابراین حسد هم تا وقتی که کاری نکند، نباید گناه داشته باشد؟ جواب آن است که این روایات درباره گناهانی که از اعضاء و جوارح سر میزند و تا به جای آورده نشود گناه محسوب نمیشود.
اما گناهانی که جای آنها قلب است مانند ریاء، عجب، بغض مؤمن، و مانند اینها از گناهان قلبی تماماً از مورد روایات عفو خارج است.
در مجموع معلوم میشود که فکر گناه بدان معنا که منشأ اثر علمی و عملی بشود، گرچه به هر دلیل در خارج انجام نشود و در مرحله فکر باقی بماند دستکم گناه نبودن آنها قطعی نیست و ممکن است گناه شمرده شود.
بخصوص آن که برخی گناهان اساساً از سنخ گناه فکری است و اصلاً در خارج عینیت پیدا نمیکند.
مانند کسی که در عالم فکر و ذهن خود نسبت به برادر مؤمن خود بدبین باشد، گرچه اظهار نکند، آیا کسی میتواند گناه بودن این مورد را منکر شود؟ و یا مثلاً یأس و ناامیدی از خداوند یک گناه کبیره است و از سنخ گناهان فکری است.البته لازم به ذکر است، نباید فراموش کرد که این قبیل گناهان (حسد، یأس و نا امیدی، بد بین بودن به برادر مؤمن، عجب و ...)، خودشان فی نفسه جزء گناهان میباشند، آن هم گناهان فکری و قلبی.
نه آنکه از قبیل: فکر گناه، چون فکر دزدی کردن یا فکر دروغ گفتن و ... باشد؛ لذا به نظر میرسد در مورد گناهانی که مربوط قلب وفکر نیستند باید بین فکر گناه و بین نیت و عزم بر گناه تفصیل قائل شد.
بدین بیان که هر فعلی مثل گناه که میخواهد از انسان صادر شود چهار مرحله را طی میکند:
به نظر میرسد که فکر گناه همان سه مورد اولی باشد که معمولا غیر اختیاری است و آن چه غیر اختیاری است، مورد تکلیف نیست و مؤاخذه و عقوبت ندارد.
اما مورد چهارم که عزم و اراده برای انجام گناه است، مورد تکلیف و حرام است، چون که این حالت اختیاری است.البته قابل توجه است که اگر این عزم و تصمیم بر گناه در خارج به هر دلیلی عملی نشد، فقط به خاطر این نیت و عزم بر گناه به او عذاب و جزاء میدهند.
، حضرت زینب کبرى (س)، سومین فرزند و دختر بزرگ امام علی (ع) و فاطمه (س) است. یکی از شخصیتهای بی نظیر و مؤثر عالم اسلام است که در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمری در محلّه بنى هاشم شهر مدینه منوّره دیده به جهان گشودند.
در زمان تولد وجود مقدس زینب کبری (س)، جد بزرگوارشان، یعنی پیامبر اکرم (ص) در سفر بودند. به همین دلیل پس از تولد حضرت زینب (س)، صدیقه طاهره (س)، به امیرالمؤمنین (ع) گفتند، چون پدرم در سفر هستند، ایشان نامی برای دخترشان انتخاب کنند. آن حضرت (ع) فرمودند که من بر پدر شما سبقت نمیگیرم، صبر کنیم که به زودی رسول خدا (ص) باز خواهند گشت و هر نامی را که صلاح بدانند، بر این کودک میگذارند.
پس از ۳ روز، رسول خدا (ص) آمدند و همانگونه که رسم و سیره آن حضرت (ص) بود، نخست، به منزل حضرت فاطمه زهرا (س) رفتند. امام علی (ع) خدمت آن حضرت (ص)، فرمودند که یا رسول الله! خداوند متعال دختری به دخترت عطا فرموده است، نامش را معین فرمایید. پیامبر (ص) فرمودند، اگر چه فرزندان فاطمه (س)، اولاد من میباشند، اما امر ایشان با پروردگار عالم است و من منتظر وحی هستم. سپس جبرئیل نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله! حق تو را سلام میرساند و میفرماید: «نام این مولود را " زینب " بگذار، چرا که این را در لوح محفوظ نوشته ایم.»
رسول اکرم (ص) قنداقه آن مولود گرامی را طلبید و به سینه چسبانید، بوسید و نامش را زینب نهاد. زینب به معنای زینت پدر، کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم است.
درخصوص وجود مقدس حضرت زینب (س) با حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین میرلوحی، مدرس دانشگاه و کارشناس مذهبی گفتگو کردیم. میرلوحی در اینباره به خبرنگار قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: علاوه بر جایگاه ویژه عقیلهی بنی هاشم، که نزدیک به عصمت بود، دیگر خصایص حسنه در رفتار و کردار این بانوی آسمانی، ظهور و بروز داشت. بنا بر فرمایش امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) عالمهای هستند که معلم نداشتند و خداوند به واسطهی فرشتگان و ملائکه ایشان را از علم الهی سرشار کردند.
وی افزود: اتفاق بزرگی که حضرت زینب (س) در جهان اسلام و از آن بیشتر برای مردم دنیا رقم زدند، ایجاد راه جدیدی در معنای صبر و شکر بود. به عبارت بهتر دخت حضرت زهرا (س) نگاه نوینی را در بحث صبر و شکرگزاری مقابل دیدگان بشریت قرار دادند. همین موضوع درسی است که میتواند، برای ما الگو باشد. متاسفانه در جامعهی امروز ناامیدی حکم فرماست. این نا امیدی عمدتا ناشی از کنار گذاشتن، مفهوم صبر و شکر است؛ بنابراین رفتار حضرت زینب (س) میتواند، الگویی برای رهایی جامعه از این ناامیدی باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه موضوع الگو گیری از حضرت زینب (س) را مهم ارزیابی کرد و گفت: عقیلهی بنی هاشم، پس از تحمل سختیهای فراوان و با دیدن نیمه پر لیوان که همان شکرگزاری است، توانستند، به اسلام خدمات زیادی کنند. آنقدر برای خدا صبوری کردند که بیان آن ممکن نیست؛ کار به جایی رسید که ایشان بدن تکه تکه شده برادر را بادستانشان به سوی آسمان میگیرند و عرض میکنند که خدایا از ما این قربانی را قبول کن. وقتی یزید با کنایه به حضرت زینب (س) میگوید که دیدی چه مصیبتی بر تو وارد شد؛ حضرت زینب (س) میفرمایند من در این اتفاق جز زیبایی چیزی ندیدم. این سخن و مجموعهی رفتارهای ام کلثوم (س)، یک راه جدیدی برای دین داری، به دنیا عرضه کرد.
این کارشناس مذهبی در خصوص ابعاد دیگر از زندگی حضرت زینب (س) که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: ایستایی و تکلیف محوری در تبلیغ اسلام از دیگر ویژگیهای مهم و ارزندهی خواهر سید الشهدا (ع) است. در مجلس یزید با وجود سختیهای فراوانی که به ایشان وارد آمد و مصیبتهای فراوانی که حضرت زینب (س) به جان خریدند، چنان خطبهای را جاری کردند که همه را متحیر کرد. آن چنان مقابل یزید ایستادگی کردند که زبان انسان از توصیف آن شجاعتها قاصر است. با وجود اینکه بنا به ظاهر، همه چیز علیه ایشان بود و دشمن نیز در جنگ به سپاه امام حسین (ع) غلبه کرد، اما، چون وظیفه اش ایستایی بود، بدون ذرهای ترس در وجودش مقابل یزدی ایستاد و خطبه خواند. آن خطبه و آن نگاه کاری میکند که یزید میگوید، خدا عبید الله را لعنت کند که او از خودش دستور قتل حسین بن علی (ع) را صادر کرد.
حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی در ادامه موضوع قرآن محور بودن کلام حضرت زینب (س) را بیان کرد و گفت: در مجلس یزید، این دشمن اهل بیت (ع) مصیبت وارد شده به آل محمد (ص) را مصیبتی از سمت خدا میداند. او میگوید که طبق آیهی قرآن مصیبتی که بر انسان وارد میشود، عذابی از سوی خداست. حضرت زینب (س) در جواب این جسارت یزید، آیهی ۱۷۸ سورهی آل عمران را میخواند. در این آیه آمده است: وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ نباید کسانى که کافر شده اند تصور کنند اینکه به ایشان مهلت مى دهیم براى آنان نیکوست ما فقط به ایشان مهلت مى دهیم تا بر گناه [خود]بیفزایند و [آنگاه]عذابى خفت آور خواهند داشت.
وی در پایان اضافه کرد: این رفتارهایی که بزرگان ما در مقابل دشمن از خود نشان میدادند، گویای آن است که نباید زرق و برق دنیای غرب و کفر ما را بگیرد. چرا که اینها نابود شدنی است. مطلب دیگر رفتار حضرت زینب (س) در فضای نقش اجتماعی ایشان است. در تمامی رفتارهای ایشان بُعد حیا و عفاف برجسته است. همیسایه یهودی حضرت زینب (س) میگوید، من ده سال همسایهی ایشان بودم، اما یکبار حجم بدن عقیلهی بنی هاشم را ندیدم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی و ریا کرد
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
گر از سلطان طمع کردم خطا بود
ور از دلبر وفا جستم جفا کرد
شاید کمی به هم رحم کنیم و انصاف داشته باشیم
---------------------------------------------------------------------------
جهت ارتباط